תפריט

עגלת הקניות שלי

כמה קפאין יש בקפה

כמה קפאין יש בקפה?

הקפה הוא עולם ומלואו והוא אהוב על אנשים מכל העולם בשל הארומה העשירה שלו, תכונותיו הממריצות והטעמים הכל כך ייחודיים שהוא מביא אתו. הקפאין שבקפה לא רק נותן את אותו "בוסט" מיוחד, אלא גם משפיע על הטעם שלו ואפילו עם הגוף והנפש שלנו. כמות הקפאין בכוס קפה יכולה להשתנות מאוד, בהשפעת גורמים כמו סוג פולי הקפה, שיטת הבישול וגודל המנה, ולכן חשוב מאד להבין זאת, ובייחוד אם רוצים להקפיד על כמות קפאין מסוימת בכל יום, מבלי לעבור אותה. בין אם בשל סיבות בריאותיות, תזונתיות או מכל סיבה אחרת, לדעת כמה קפאין יש בקפה הוא נקודה שיש לתת עליה את הדעת, ולא משנה איזה סוג של קפה צורכים.

מה זה קפאין?

קפאין הוא ממריץ טבעי שנמצא לרוב בפולי קפה, עלי תה, תרמילי קקאו וצמחים שונים אחרים. קפאין, הידוע כימית כמתילקסנטין, פועל על ידי גירוי מערכת העצבים המרכזית, מה שעוזר להפחית את תחושת העייפות ולהגביר את הערנות. עובדה זו היא שהופכת אותו למרכיב מועדף במשקאות הנצרכים על ידי מיליונים ברחבי העולם כדי להתחיל את היום שלהם או להגביר את רמות האנרגיה שלהם, באמצע או בסוף היום. מעבר להשפעותיו המעוררות, קפאין משפיע על מצב הרוח, התפקוד הקוגניטיבי והמטבוליזם. הוא חוסם באופן זמני את פעולתו של האדנוזין, נוירוטרנסמיטר המעודד את תחושת העייפות שמובילה לשינה, ובכך מגביר את רמות הדופמין והנוראפינפרין במוח. תכונה זו לא רק משפרת את הריכוז והמיקוד, אלא גם יכולה לשפר את מצב הרוח. יחד עם זאת ולמרות היתרונות שלו, ההשפעה של הקפאין יכולה להשתנות מאוד בין אנשים, כאשר גורמים כמו גנטיקה, סבילות ורגישות לקפאין עצמו משחקים תפקידים משמעותיים באופן שבו מגיבים אליו.

כמה קפאין יש בקפה מסוגים שונים?

תכולת הקפאין בקפה משתנה באופן משמעותי בין סוגים שונים של פולי קפה ושיטות חליטה, מה שהופך אותו לנושא מעורר עניין הן עבור אנשים המודעים לבריאותם והן עבור חובבי קפה. כדי לענות על השאלה הזו כדאי להכי את שני סוגי פולי הקפה הנצרכים ביותר: ערביקה ורובוסטה. פולי ערביקה, הידועים בפרופילי הטעם החלקים והמורכבים שלהם, מכילים באופן טבעי פחות קפאין, בדרך כלל בסביבות 1.2% עד 1.5%. לעומת זאת, פולי רובוסטה הם חזקים יותר, עם תכולת קפאין שנעה בין 2.2% ל-2.7%. הבדל מהותי זה משפיע לא רק על המרירות והטעם הכללי של הפול אלא גם על האפקט המעורר שניתן לצפות מכוס קפה העשויה מפולים אלה.

מעבר לסוג הפולים, תכולת הקפאין בכוס קפה יכולה להיות מושפעת גם משיטת הבישול בה משתמשים. לדוגמה, מנה רגילה של 240 מיליליטר של קפה מכילה בדרך כלל כ-95 מיליגרם של קפאין, שיכול להשתנות בהתאם למידת החזק של הקפה. אספרסו, למרות טעמו המרוכז יותר, מכיל כ-63 מיליגרם של קפאין לכל שוט אחד (30 מיליליטר), בעיקר בשל גודל המנה הקטן יותר. בקצה השני של הספקטרום, מנה של 355 מיליליטר של חליטה קרה יכולה להכיל למעלה מ-200 מיליגרם של קפאין, הודות לתהליך הבישול הממושך שלו שמפיק יותר קפאין מהפולים עצמם. דוגמאות אלו מדגישות את הטווח הניכר בתכולת הקפאין, ובעיקר את החשיבות של בחירת הפולים וסגנון בישול והכנת הקפה כדי לקבוע את רמת הקפאין של הקפה שלכם.

כיצד כמות הקפאין משפיעה על הטעם?

הקשר בין תכולת הקפאין לטעם הקפה הוא נקודה שאי אפשר להתעלם ממנה, ובייחוד מי שמתעניין בפן הכימי יותר של העניין ולא רק בטעם. לקפאין עצמו יש טעם מר, שיכול להשפיע על פרופיל הטעם הכולל של הקפה. יחד עם זאת, זה לא רק הקפאין שמשפיע על הטעם, אלא גם מאות תרכובות אחרות הקיימות בקפה. בעוד שריכוז קפאין גבוה יותר עשוי לתרום למרירות בולטת יותר, האיזון של התרכובות הללו הוא שבסופו של דבר מגדיר את הטעם של הקפה. למשל, פולי קפה מסוג ערביקה, הידועים בטעמים החלקים והמורכבים שלהם, מכילים בדרך כלל פחות קפאין בהשוואה לפולי הרובוסטה החזקים והמרירים יותר.

בנוסף, גם לשיטת הבישול יש תפקיד משמעותי באופן שבו תכולת הקפאין משפיעה על הטעם. שיטות הכוללות זמני חליטה ארוכים יותר או טמפרטורות גבוהות יותר, כמו אספרסו, נוטות למצות יותר את הקפאין, כמו גם תרכובות אחרות, וכתוצאה מכך מתקבל טעם חזק יותר, לפעמים מריר יותר. יחד עם זאת, המרירות הקשורה לקפאין מאוזנת גם על ידי החומציות, המתיקות והגוף של הקפה, אותם ניתן לשפר או להפחית בתהליך ההכנה.

יתרונות וחסרונות של קפאין?

הקפאין מציע אינספור יתרונות, מה שהופך אותו למרכיב אהוב בשגרת היום יום של רבים. היתרון הבולט ביותר שלו הוא היכולת שלו לשפר את הערנות והריכוז, להציע לנו "בוסט" של אנרגיה שנחוצה לנו כדי להתחיל את הבוקר או להתמודד עם העייפות של הצהריים או אחר הצהריים. בנוסף,  לקפאין נקשרים גם יתרונות בריאותיים שונים, כמו תפקוד קוגניטיבי משופר, סיכון נמוך יותר למחלות מסוימות כמו אלצהיימר ופרקינסון, ואפילו ביצועים גופניים משופרים, מה שהופך אותו לבחירה מועדפת בקרב ספורטאים רבים ממש לפני אימון. מהצד השני, השפעות הקפאין יכולות להשתנות מאדם לאדם, כאשר חלקם חווים עצבנות, שיבושים בדפוסי השינה או קצב לב מוגבר בצריכה גבוהה של קפה. אך, וזה בשורה התחתונה, כאשר צורכים את הקפה במתינות, קפאין יכול להוות תוספת נפלאה ומועילה לאורח החיים שנו, כזו המחזקת אותנו הן בפן הפיזי והן בנפשי ומהווה חלק מטקס חשוב בתחילת, אמצע או סוף היום.

אוהבים קפה חזק וטוב?

ניחוח קפה, חנות קפה בזיכרון יעקב, היא הכתובת הנכונה עבורכם. בחנות תמצאו מגוון רחב של פולי קפה ותערובות נהדרות, מהן תוכלו להכין את הקפה שאותו אתם אוהבים. יש לכם שאלה בנושא או בקשה מיוחדת? צרו אתנו קשר בטלפון 054-2088234. נשמח לעמוד לרשותכם.

 

 

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email
phone icon
phone icon Whatsapp icon

מוזמנים להתפנק איתנו השאירו פרטים

דילוג לתוכן